Presentat el 2n Premi Tribuna Atenea en una interessant tertúlia sobre ‘Ateneísme i Educació 360’

Presentat el 2n Premi Tribuna Atenea en una interessant tertúlia sobre ‘Ateneísme i Educació 360’

El passat 20 de setembre es va celebrar al Hub Social Barcelona la presentació del Premi Tribuna Atenea 2023, una trobada que va reunir experts en associacionisme i educació per debatre al voltant del concepte d’Educació 360 dins el marc de l’ateneisme. L’acte, organitzat per la Federació d’Ateneus de Catalunya amb la col·laboració de l’Aliança Educació 360, va esdevenir un espai de reflexió i debat que va destacar el paper dels ateneus en la formació integral de les persones.

L’acte va ser introduït per Carlos Pablos, membre de la Junta de la Federació d’Ateneus i responsable de l’àrea de premis i beques, qui va subratllar la importància del premi per impulsar un marc teòric acadèmic del context associatiu. Seguidament, es va presentar el treball guanyador de la recerca de Marc Alcalà Rams, antropòleg i sociòleg, que va rebre el Premi Tribuna Atenea 2023 per la seva anàlisi sobre el paper dels ateneus com a agents clau en l’Educació 360.

Una tertúlia enriquidora

La presentació va anar acompanyada d’una tertúlia moderada per Emma Quadrada, que va comptar amb la participació de diverses veus expertes. Enric Aragonès, director de l’Aliança Educació 360, va començar destacant que “l’Educació 360 es basa en anar més enllà del simple fet d’oferir activitats. L’objectiu és el de poder generar oportunitats perquè l’aprenentatge prengui sentit a través d’una implicació real”. En aquest sentit, va subratllar la importància que tenen les associacions per integrar infants i joves en dinàmiques locals, com les bandes musicals o les colles de cultura popular.

Salvador Casals i Romagosa, membre del CONCA i expresident de la Federació d’Ateneus, va posar èmfasi en els reptes intergeneracionals dins les entitats, remarcant que el compromís de les noves generacions no només afecta les associacions, sinó també altres àmbits de la societat com el consum digital. Casals va defensar que cal “més professionalització” dins dels ateneus per abordar els desafiaments educatius actuals, afegint que aquests espais tenen l’oportunitat de posar-se al capdavant de fenòmens com les Escoles Populars de les Arts.

Per la seva banda, Mercè Gisbert, catedràtica de Tecnologia Educativa a la Universitat Rovira i Virgili, va subratllar que “la visió 360 vol dir que estem tots orientats en la mateixa direcció”. Gisbert va insistir en la importància de l’equilibri entre el treball voluntari i professional, afirmant que “les entitats no poden existir sense la part professional”, però que el factor humà, clau als ateneus, pot marcar la diferència en la implicació i compromís dels socis.

Marc Alcalà, guanyador del premi, va aprofitar la tertúlia per exposar que molts dels ateneus “funcionen gràcies als nens i nenes que hi fan activitats, que són els nous socis”, i va remarcar que els ateneus haurien de ser proactius i buscar aliances amb les escoles per optimitzar els recursos, evitant competir amb altres agents educatius del territori.

Conclusions i reptes de futur

El diàleg va culminar amb una reflexió compartida sobre la necessitat d’adaptar els ateneus als temps actuals, mantenint el seu esperit associatiu però sense perdre de vista la professionalització i la creació de llocs de treball.

L’acte va finalitzar amb un torn de preguntes que va generar un intercanvi d’idees enriquidor entre els assistents i els ponents, consolidant la rellevància del premi com una plataforma de reflexió sobre el futur de l’educació i l’associacionisme a Catalunya.

El treball complet Ateneisme i Educació360: oportunitats i reptes locals d’una nova aliança global, de Marc Alcalà, ja està disponible en aquest enllaç.

Deixa el teu comentari

Aquest lloc utilitza Akismet per reduir els comentaris brossa. Apreneu com es processen les dades dels comentaris.