Taller sobre arxius d’entitats i associacions culturals

Taller sobre arxius d’entitats i associacions culturals

INSCRIPCIONS

El 12 de novembre, de 10h a 13.30h, al Casino Prado de Sitges (Carrer de Francesc Gumà, 6-14) celebrarem un taller sobre arxius d’entitats i associacions culturals organitzat per la Federació d’Ateneus, l’Institut Ramon Muntaner (IRMU) i la Coordinadora de Centres d’Estudis de Parla Catalana (CCEPC).

Es tracta d’un curs pràctic amb l’objectiu de facilitar les eines de suport per tal que els fons documentals rebin un primer tractament bàsic, el més adequat possible, per part del personal que hi treballa o que pren part activa en la seva gestió i funcionament i evitar la pèrdua de documents i/o informació dins les mateixes associacions i entitats culturals.

Així, el curs està destinat a totes aquelles persones vinculades a associacions culturals (ateneus, centres i instituts d’estudis, col·lectius, associacions, etc.).

El taller està estructurat en dues sessions i consistirà en una primera part introductòria sobre els diferents apartats del programa i a continuació es realitzarà un taller pràctic amb l’objectiu de conèixer els elements fonamentals de la gestió d’un arxiu d’associacions. La segona part consistirà en un taller en el qual, prèvia exposició de la proposta de quadre de classificació (protocol de suport a arxius associacions), organitzats per grups, els alumnes elaborin una proposta de QC per la seva pròpia associació o centre d’estudis.

Aquesta formació anirà a càrrec d’Enric Cobo Barri, Cap del Servei de Coordinació de la Xarxa d’Arxius Comarcals, i Daniel Vilarrubias Cuadras, Director de l’Arxiu Comarcal de l’Alt Penedès. Hi ha un màxim de 25 places disponibles i cal inscriure’s al curs a través d’aquest enllaç.

Aquest taller ja es va dur a terme el 9 de juliol a l’Arxiu Comarcal del Maresme, i es preveu repetir-lo durant el 2023 a Lleida i Valls.

PROGRAMA

  1. Introducció.
    1. Què és i per a què serveix un arxiu. Funció dels arxius de les associacions.
    2. Breu diagnosi de la situació dels arxius d’associacions.
  2. Aspectes bàsics del marc legal i normatiu.
    1. Concepte de patrimoni documental i documentació.
    2. Preservar el passat i el futur: la memòria de les associacions en el món digital.
    3. Drets de reproducció, drets d’imatges i protecció de dades.
  3. La gestió documental en arxius d’associacions.
    1. Creació, captura i registre dels documents.
    2. Classificació.
    3. Descripció dels fons i documents.
    4. Disposició: eliminació o preservació.
    5. Accés i difusió.
  4. Els documents electrònics.
    1. Especificitats del documents electrònics.
    2. Sistema de classificació, ordenació, descripció i preservació.
  5. Accions i línies de suport.
  6. Taller de classificació.
    1. El quadre de classificació d’associacions.
    2. Propostes de quadre de classificació per grups classe. Metodologia.

El taller compta amb el suport del Departament de Cultura de la Generalitat de Catalunya.

Deixa el teu comentari

Aquest lloc utilitza Akismet per reduir els comentaris brossa. Apreneu com es processen les dades dels comentaris.