IA a l’aula: riscos i oportunitats
REVISTA ATENEUS NÚMERO 35 / COLUMNA D’OPINIÓ
Text: Montserrat Rigall
Periodista especialitzada en IA
La intel·ligència artificial (IA) redefineix l’educació global amb eines com Grok3 d’Elon Musk, capaç de raonar i crear continguts, ChatGPT-4o, Perplexity, Gemini, Copilot o Claude. Segons la UNESCO (2023), el 40% de les escoles usen IA, però només el 12% tenen normes clares. Això suposa un repte mundial, perquè la IA pot personalitzar l’aprenentatge i democratitzar el coneixement, com apunten experts a l’EdTech Congress Barcelona 2025, però també amplificar desigualtats si no s’aborda la bretxa digital —el 60% de les escoles subsaharianes manquen d’Internet— o els biaixos algorítmics, com el cas d’AdmitAI (2022), que va discriminar per gènere.
Les oportunitats són enormes: assistents virtuals, simulacions i avaluacions automàtiques milloren l’experiència educativa. A Corea del Sud, el 90% d’aules digitalitzades mostren avenços, i als EUA els algoritmes predictius eleven un 20% els resultats en matemàtiques. Tecnologies com Otter.ai ajuden alumnes amb discapacitat. Però hi ha riscos: el 67% dels professors temen perdre el seu rol pedagògic (EducaBaròmetre, 2023), la privacitat dels estudiants perilla si no es controla el destí de les seves dades, i la dependència excessiva pot minvar el pensament crític. A Llatinoamèrica, només el 18% de les escoles rurals accedeixen a aquestes eines (BID, 2023).
El professorat pateix pressió per formar-se en una «allau estressant» de novetats, segons Fernando Trujillo, expert de la Universidad de Granada. L’empresària i tecnòloga Carme Artigas defensa reimaginar l’educació amb creativitat i ètica. Per això, cal donar la veu als alumnes i ho han fet en un manifest a l’EdTech. Els amos del futur rebutgen prohibicions i demanen ús crític de la tecnologia, ja que, com diu l’expert Paulo Blikstein, «la IA és un mirall; reflecteix els nostres valors». Europa legisla, però urgeix formació i estratègies clares perquè la IA sigui un dret, no un privilegi, i no ens passi per sobre.
