Nova sessió del taller sobre arxius d’entitats i associacions culturals a La Pobla de Segur

Nova sessió del taller sobre arxius d’entitats i associacions culturals a La Pobla de Segur

La Federació d’Ateneus de Catalunya (FAC), l’Institut Ramon Muntaner (IRMU) i la Coordinadora de Centres d’Estudis de Parla Catalana (CCEPC) organitzen un nou taller sobre arxius d’entitats i associacions culturals amb l’objectiu de facilitar les eines de suport per tal que els fons documentals rebin un primer tractament bàsic, el més adequat possible, per part del personal que hi treballa o que pren part activa en la seva gestió i funcionament i evitar la pèrdua de documents i/o informació dins les mateixes associacions i entitats culturals.

El taller compta amb la col·laboració del Comú de Particulars de la Pobla de Segur i el suport del Departament de Cultura de la Generalitat de Catalunya i tindrà lloc el dissabte 28 de setembre de 2024, de 10 a 13 hores, a la Sala Magna de la seu del Comú de Particulars (Carrer La Font, 17), a la Pobla de Segur.

Hi ha 25 places disponibles, i us podeu inscriure a través de l’enllaç següent: INSCRIPCIONS.

Aquest taller, organitzat com un curs pràctic, està basat en la publicació del Protocol de suport als arxius de les associacions culturals a Catalunya, coordinada per la Direcció General de Cultura Popular i Associacionisme Cultural, que aglutina aquestes associacions i conjuntament amb les entitats van treballar els seus fons documentals, i la Direcció General del Patrimoni Cultural, competent en el vessant d’arxius i patrimoni documental.

El curs està destinat a totes aquelles persones vinculades a associacions culturals (ateneus, centres i instituts d’estudis, col·lectius, associacions, etc.) i està estructurat en dues parts i consistirà en una primera part introductòria sobre els diferents apartats del programa i a continuació es realitzarà un taller pràctic amb l’objectiu de conèixer els elements fonamentals de la gestió d’un arxiu d’associacions. La segona part consistirà en un taller on es posarà en pràctica l’eina de la base de dades de primers tractaments (PRITRA), disponible per a totes les entitats.

Si voleu sol·licitar aquesta eina o voleu consultar més informació relacionada amb aquest tema us podeu dirigir a l’apartat següent: https://www.irmu.org/projects/pritra

El curs comptarà amb una part teòrica dels continguts que anirà a càrrec d’Enric Cobo, Cap del Servei de Coordinació de la Xarxa d’Arxius Comarcals, i la part pràctica d’explicació de la base de dades anirà a càrrec d’Alan Capellades, Responsable de preservació digital i tecnologies del Servei de Coordinació de la Xarxa d’Arxius Comarcals, del Departament de Cultura.

A l’alumnat que assisteixi al 100% de les hores lectives, se li expedirà un certificat d’assistència.

PROGRAMA

Introducció.

  •  Què és i per a què serveix un arxiu. Funció dels arxius de les associacions.
  •  Breu diagnosi de la situació dels arxius d’associacions.

Aspectes bàsics del marc legal i normatiu.

  • Concepte de patrimoni documental i documentació.
  • Preservar el passat i el futur: la memòria de les associacions en el món digital.
  • Drets de reproducció, drets d’imatges i protecció de dades.

La gestió documental en arxius d’associacions.

  •  Creació, captura i registre dels documents.
  •  Classificació.
  • Descripció dels fons i documents.
  •  Disposició: eliminació o preservació.
  • Accés i difusió.

Els documents electrònics.

  •  Especificitats del documents electrònics.
  • Sistema de classificació, ordenació, descripció i preservació.

Accions i línies de suport.

Taller de classificació.

  • El quadre de classificació d’associacions.
  • Propostes de quadre de classificació per grups classe. Metodologia.

Deixa el teu comentari

Aquest lloc utilitza Akismet per reduir els comentaris brossa. Apreneu com es processen les dades dels comentaris.